zaterdag, november 20, 2004

The Tech Support Generation

SlashDot bespreekt vandaag een artikel op MSNBC over de Tech Support Generation. De auteur vertelt een zeer herkenbaar verhaal...

Het volgende citaat is een goede samenvatting van het artikel:
We are the Tech-Support Generation. Our job is to troubleshoot the complex but imperfect technology that befuddle mom and dad, veterans of the rotary phone, the record player and the black-and-white cabinet television set. Next week [voor Thanksgiving], on our annual pilgrimage home, we’ll turn our Web-trained minds and joystick-conditioned fingers to the task of rescuing our parents from bleeding-edge technology on the blink.
Overigens gaat het niet alleen over ouders, maar ook over de rest van de familie, vrienden, kennisen, vrienden van vrienden, en ach, zelfs mensen die je van haar noch pluim kent durven je wel eens thuis uitnodigen in de hoop dat je en passant een handoplegging op hun computer zou willen uitvoeren. Wat een verschil met tien jaar geleden. Toen vertelde ik nog liever dat ik een pooier of een drugsdealer was dan dat ik iets met computers te maken had («O ja? Je zag er nochtans sympathiek uit!»). Vandaag doe ik dat nog, maar om totaal andere redenen.

Dit is eigenlijk een symptoom van het ultieme falen van de technologie. Wanneer je tot je afgrijzen ontdekt dat een computer permanent aan het internet gekoppeld is zonder een brandmuur of wat dan ook, en de eigenaar niet eens weet waarover het gaat, maar er geen bezwaar tegen maakt dat je er even eentje installeert op voorwaarde dat hij achteraf niets verder hoeft te configureren, dan weet je dat er eigenlijk iets loos is. Anderzijds is het toch een hele opluchting dat de enige commentaar die je krijgt als je sluiks Firefox installeert is dat het ikoontje er wat anders uitziet.

Overigens, de eerste twee reacties bij SlashDot zijn goud waard. En ik kan alleen maar schuld bekennen...

Geen opmerkingen: