zondag, maart 27, 2005

Joesjtsjenko niet naar Moskou op 9 mei

De Oekraïense president Viktor Joestsjenko gaat op 9 mei niet naar Moskou om er de zestigste verjaardag van het einde van de Tweede Wereldoorlog te vieren.

De BBC citeert hem als volgt:
Ik zou me ongemakkelijk voelen indien de veteranen van de oorlog zich verzamelen in Kiev terwijl ik op een andere tribune sta. Ik denk dat zowel president Vladimir Poetin als mijn andere collega's dat gemakkelijk zullen begrijpen.
Hij voegt er aan toe dat hij op de vooravond, op 8 mei, wel in Moskou aanwezig zou zijn.

Het is best mogelijk dat Vladimir Poetin en Georges W. Bush dat inderdaad begrijpen, maar ik kan me niet veel politici uit een niet nader genoemd bananenkoninkrijk in West-Europa voor de geest halen die ook maar een vermoeden zouden kunnen hebben van waarover Joestsjenko het eigenlijk heeft. Zo een kans laten liggen om op een tribune in Moskou te kunnen staan pronken naast de Groten der Aarde, wat zou die man toch bezielen? Ik vrees dat men in Europa nog sterren gaat zien met Joesjtsjenko.

Andere leiders die al eerder verstek lieten gaan waren de Estse president Arnold Rüütel en Litouwse president Valdas Adamkus, omdat er volgens hen op 9 mei niet veel te vieren valt. Het einde van de Tweede Wereldoorlog valt voor de Balten namelijk samen met het begin van de communistische bezetting, zeggen zij. Beide presidenten missen hiermee alweer een kans om mooi in het gareel te lopen van Weldenkend Europa. De president van Letland, Vaira Vīķe-Freiberga, zal wel op 9 mei aanwezig zijn in Moskou.

Geen opmerkingen: