zaterdag, april 29, 2006

Kaas met gaatjes

(pdw) maakt in zijn column in De Standaard gratis reclame voor deze blog. In tegenstelling tot Paul Beliën kan ik het echter niet laten het gegeven paard even in de vuile bek te kijken. Want mooi is het allemaal niet.

Alhoewel. (pdw) heeft het niet onder markt op zijn eigen blog, want daar lijkt het wel het verzamelen geblazen voor «de fanatieke aanhang van het Vlaams Belang». De ene bezoeker na de andere merkt er immers op dat de moordenaars niet zomaar Polen waren, maar Poolse zigeuners. (pdw) fietste daar vrolijk aan voorbij niettegenstaande dat allang bekend was toen hij zijn artikel schreef, maar wie ben ik om te beweren dat hij dat deed omdat het nu eenmaal niet in zijn kraam paste? Hoe dan ook, als hij op zijn eigen blog zo te kakken gezet wordt (om het in zijn terminologie te zeggen), dan vraag ik me af of (pdw) wel weet dat hij de commentaarfunctie ook uit kan zetten. Nog een geluk dat die commentaren niet automatisch mee in De Standaard verschijnen, want dan zou er onder de lezers nogal wat afgekraaid worden van het lachen!

Eigenlijk is de eerste paragraaf van het stukje van (pdw) op zich al hilarisch. De man begrijpt maar niet hoe getuigen midden op het spitsuur in een overvol station in de verwarring na de moord het verschil niet kunnen maken tussen Polen en Noord-Afrikanen (terwijl hij dus nog niet het verschil kan maken tussen Polen en Poolse zigeuners terwijl hij rustig aan zijn schrijftafel zit, maar goed). En dat dus terwijl de gemiddelde Vlamingen dat blijkbaar wel kan wanneer een Pool of Noord-Afrikaan bij hem thuis een garagepoort komt installeren. Zou het kunnen dat de omstandigheden op zich al één en ander kunnen verklaren? Maar misschien mogen de handwerkers die bij (pdw) over de vloer komen alleen maar hard werken, en moeten ze voor de rest vooral hun bek houden, maar de meeste Vlamingen kunnen inderdaad zonder problemen het verschil maken tussen een Arabische en een Slavische taal. Verder lopen er bijzonder weinig Polen rond die Mohammed of Ali heten, en het aantal Marokkaanse Jerzy's en Andrzej's is ook op één hand te tellen. Hoe het dan verder komt dat Vlamingen minder problemen hebben met Polen die een garagepoort komen installeren dan met Noord-Afrikanen is echter een raadsel waar hij zelf misschien eens diep over zou moeten nadenken als hij nog eens een maandje of twee vrij heeft.

Verder zou ondergetekende dus in de «entourage» van Paul Beliën zitten als «enthousiaste medewerker van The Brussels Journal». Wel, ik beken schuld op het punt dat ik met plezier aan mijn blog schrijf. Maar of ik in de entourage van Paul Beliën zit weet ik niet. Letterlijk is het alvast niet het geval wegens een afstand van zo ongeveer duizend kilometer tussen ons, toch op een doordeweekse dag, zoals iedereen overigens zelf kan controleren. Het is waarschijnlijk één van de verzwegen redenen waarom hij mij niet van xenofobie (letterlijk: afkeer van alles wat vreemd is) durft te beschuldigen, want een xenofoob die al meer dan acht jaar in het buitenland woont, zo'n graat snijdt met de beste wil van de wereld geen hout. Ik heb verder nogal wat afgereisd in Polen, en kan kameraad (pdw) het Solidarność-museum in Gdańsk sterk aanbevelen. Wat ik daar in Polen allemaal deed? Mijn vriendin van toen bezoeken – een rasechte Poolse. Een Vlaamse xenofoob in Noorwegen, met een Poolse ex, je komt het niet alle dagen tegen…

Ach, mijn ontmaskering door (pdw) is niet iets waar ik 's nachts van wakker lig, maar ik wou toch even reageren omdat de man en zijn reactie zo typisch zijn voor de horde commentatoren waarvoor een paar anti-racistische hoogdagen aanbraken toen bekend werd dat de daders dan toch geen Noord-Afrikanen waren. Alleen zit ik met nog een paar gaten in mijn gruyère die (pdw) graag mag komen invullen.

Zo was er bijvoorbeeld die Poolse delegatie uit Krakau die de verre reis naar Brussel maakte om er bloemen te komen neerleggen voor de vermoorde Joe. Hoeveel Marokkaanse delegaties zijn bloemen komen neerleggen op de plaats waar Patrick Mombaerts door zijn Marokkaanse belagers tegen de grond geslagen werd? (pdw) mag mij altijd komen corrigeren, maar volgens mij moet de eerste delegatie uit Marokko nog vertrekken. Over het waarom wil ik het zelfs nog niet hebben.

En dan die provocerende of racistische uitlatingen die Joe tegenover zijn aanvallers niet gedaan zou hebben. Zijn die twee zigeunerjongens nu al ondervraagd of daar misschien toch niets van aan was, ook al lijkt één van de twee een Willy Claes te willen opvoeren? Ik neem aan dat het CGKR bij de onderzoeksrechters al aangedrongen heeft op een grondig onderzoek, kwestie van alle details daaromtrent naar boven te halen. Immers, die aantijgingen moeten toch ergens vandaan gekomen zijn, en waar rook is, zal ook wel vuur te vinden zijn. Om één of andere reden is «men» in dat vuurtje echter duidelijk niet meer geïnteresseerd.

Geen opmerkingen: